vashiány lehetséges okai

Miért okoz problémát elegendő vashoz jutni?

A tévhitekkel ellentétben nem csupán a vegetáriánus vagy terhes nők számára nehéz elegendő vasat juttatni szervezetébe.

„A várandósság alatt a szervezetnek több vasra van szüksége, melyet pusztán az étkezés során nehéz biztosítani” – mondta Dr. Nan Schuurmans szülész, az Egészséges kezdet c. könyv társszerzője. Ezért a szülész-nőgyógyászok gyakran írnak fel valamilyen vaskészítményt a terhességi vitaminok mellé.

A vegetáriánusok számára, mivel ők nem fogyasztanak vasban gazdag húsokat, a dietetikusaok azt ajánlják, hogy több magas vastartalmú gyümölcsöt, zöldséget, gabonát, dióféléket és babokat fogyasszanak, hogy megfelelő mennyiségű tápanyaghoz jussanak. „A megfelelő étrendet folytató vegetáriánusok nem nagyobb a kockázata a vashiányos vérszegénységnek, mint a húst fogyasztó társaiknál” – mondta Vesanto Melina diatetikus.

De az, hogy nem várunk babát vagy fogyasztunk húst, még nem jelenti azt, hogy nem lehetünk vashiányosak. Íme néhány tényező, ami befolyással lehet vasszintünkre:

1. Gyenge vasfelszívódás: Ennek oka lehet, hogy nem fogyasztunk elegendő vastartalmú élelmiszert, de az is, ha olyan ételt fogyasztunk, mely gátolja a vas felszívódását. Mivel a vas a belekben szívódik fel, a gyenge felszívódásnak emésztési okai is lehetnek, mint például a vastagbélgyulladás vagy a kezeletlen lisztérzékenység. Egy 2010-es tanulmány, melyet az egyik szakmagazinban publikáltak, kifejtette, hogy a túlsúllyal küszködők esetében is számolni lehet gyengébb vasfelszívódással. De szintén akadályozhatják a felszívódást a savlekötők vagy a protonpumpa-gátló gyógyszerek.

2. Túl erőteljes edzés: Ha rendkívül keményen edzünk, például egy félmaratonra készülünk, a vizeleten és az izzadtságon keresztül is veszíthetünk némi vasat. A futás során, a rászkódásból fakadóan keletkezőapró gasztrointesztinális vérzések miatt is csökkenhet a vaskészletünk, még ha ezeket az apró vérzéseket észre sem vesszük. De még az sem mindegy, hogy futás közben hogyan érintkezik a talpunk a talajra, hiszen ebből is sérülések, s így vérveszteség fakadhat. Ezért a megfelelő futócipő használata még a vashiány megelőzése szempontjából is fontos – ki gondolta volna?

3. Véradás: A véradás átmeneti csökkenést okoz a hemoglobin szintben, de a szervezet új vörösvértesteket bocsát ki, hogy a veszteséget pótolja. Ezért nagyon fontos, hogy véradás közben néhány napig ügyeljünk rá, hogy magas vastartalmú ételeket vagy étrendkiegészítőket fogyasszunk.

Forrás: Best Health Magazine

 

Megosztás