Étkezés és vashiány

A vasat a táplálékból szívják fel a bélrendszerben található bélbolyhok. A vérszegénység elkerüléséhez tehát fontos, hogy rendszeresen fogyasszunk vastartalmú ételeket. Nőknek 15 milligramm, férfiaknak és a változókoron átesett nőknek 10-12 milligramm vasra van szüksége minden nap.

Magas vastartalmú élelmiszerek:

  • máj
  • vörös húsok (marha, sertés, vad)
  • hal, kagyló
  • tojás
  • szárnyasok húsa

A vas felszívódását elősegíti:

  • C-vitamin tartalmú ételek
  • állati fehérjék
  • folsav

A vashiány kockázatát növeli:

  • drasztikus, egyoldalú táplálékfogyasztásra épülő fogyókúrák és diéták
  • vegetáriánus és vegán étrend
  • túlzott rostbevitel, magas fitáttartalmú nyersanyagok (gabonafélék, diófélék, hüvelyesek, korpa) fogyasztása
  • kávé, illetve zöld és fekete tea fogyasztása nagyobb mennyiségben

Tudta?

A növényi eredetű élelmiszerekben is található vas, de a szerkezete eltér az állati eredetű vasétól. Míg ez utóbbinak 15 százaléka szívódik fel, a növényi eredetű vasnak csak 3-5 százaléka. Vegetáriánus étrend esetén ezért érdemes vastartalmú étrendkiegészítőt fogyasztani.

A tápcsatorna egészségére is figyelni kell!

Helyes táplálkozás mellett is kialakulhat vashiány, ha a szervezet nem tudja felszívni a vasat a bevitt élelmiszerekből. Ezt okozhatja valamilyen vékonybél-betegség, amely a vas mellett a folsav felszívódását is akadályozhatja. A gyomor bizonyos gyulladásai savhiányt okozhatnak, ami szintén vashiányhoz vezethet. Emellett a vashiány hátterében bélférgesség is állhat, bár Magyarországon ennek a valószínűsége alacsony.