12 ok, amiért szükségünk van a vasra!

Miért ilyen fontos a vas a szerveztünk számára? 12 okunk is van rá! Nézzük, hogy melyek ezek!

A vas szerepe elsősorban az emberi test megfelelő növekedéséhez és az egészség megőrzéséhez kapcsolódik. Hiánya gyakran okoz fáradtságot, gyengeséget és egyéb egészségügyi problémát. Kutatások bebizonyították, hogy a nőknek és a gyermekeknek több vasra van szükségük, illetve a vérszegénység is nagyobb arányban sújtja őket, mint a férfiakat.

A szakemberek úgy látják, hogy a vashiányt elsősorban a megváltozott étkezési szokások okozzák, aminek következtében szervezetünk nem jut elegendő mennyiségű vashoz. Emiatt javasolják, különösen a nőknek és a gyermekeknek, vasban gazdag ételek fogyasztását, mint például:

  • hús és hal
  • rizs
  • hüvelyesek
  • dió és egyéb, vasban gazdag olajos magvak
  • gabonafélék
  • zöld színű, leveles zöldségek
  • tojás

Azoknak, akik nem esznek húst, más forrásból kell gondoskodniuk a megfelelő vasbevitelről. Számukra fontos, hogy étrendjük gazdag legyen hüvelyesekben, lencsében, szójababban, teljes kiőrlésű gabonákban, zöld leveles zöldségekben és aszalt gyümölcsben. A jó minőségű, C-vitaminban gazdag ételek is nagyon fontosak, mert a C-vitamin segíti a táplálkozás során elfogyasztott vas felszívódását.

Ha úgy érezzük, hogy nem tudunk elegendő mennyiséget fogyasztani ezekből a vasban gazdag ételekből, akkor lehetőségünk van étrend-kiegészítő útján pótolni a hiányzó vasat. Kiváló választás a Floradix Kräuterblut szirup, amely könnyen bevehető, és segíthet megőrizni a vas, a B1-, B2-, B6-, B12- és C-vitaminok egyensúlyát a szervezetben.

Miért van mindenkinek szüksége a vasra? Íme a valódi okok!

1. Fokozza a hemoglobin képződését

A vas egy rendkívül fontos ásványi anyag a szervezetünk számára. Egyik fő funkciója a hemoglobin képződése, illetve az oxigén eljuttatása a sejtekhez. Nők esetében azért is rendkívül fontos odafigyelni a megfelelő vaspótlásra, mert a havi menstruáció során jelentős mennyiségű lehet a vérveszteség, így könnyebben alakulhat ki vashiány.

2. Javítja az izmok működését

A vas jelen van az izomszövetekben, részt vesz az izmok összehúzódásához szükséges oxigénszállításban. Nélküle az izmok elveszítik tónusukat és rugalmasságukat. Ez az oka annak, hogy a vérszegénység egyik legnyilvánvalóbb jele az izomgyengeség és a fáradtság.

3. Serkenti az agyműködést

Mivel a vér oxigénellátását a vas segíti, és az agy a vér oxigénjének körülbelül 20%-át használja fel, a vas jelenléte közvetlenül összefügg az agy egészségével és megfelelő működésével. Az agy megfelelő véráramlása serkentheti a kognitív tevékenységeket, és új idegpályákat hozhat létre a kognitív zavarok megelőzésére.

4. Segíthet a nyugtalan láb szindróma kezelésében

A vashiány egyik jellemző tünete a nyugtalan láb szindróma, amelynek kiváltó oka a szervezet alacsony vasszintje. Ezért a vas megfelelő minőségű és mennyiségű pótlása jelentős javulást eredményezhet az izomgörcsök elleni küzdelemben, illetve a nyugtalan láb szindróma kezelésében.

5. Szabályozza a testhőmérsékletet

A vas fontos eleme a testhőmérséklet szabályozásának, amit az is jelez, hogy vashiány esetén az egyik jellemző tünet a hideg hőmérséklet iránti tolerancia.

6. Részt vesz az oxigén szállításában

A vas egyik legfontosabb egészségügyi előnye, hogy oxigénhordozóként működik, részt vesz az oxigén egyik sejtből a másikba történő átvitelében. A szakemberek gyakran úgyis fogalmaznak, hogy az oxigén szállítása a vas létfontosságú funkciója.

7. Enyhítheti az anémiát

A vas hasznos a vashiányos vérszegénységnek nevezett súlyos rendellenesség, az anémia kezelésében. Az anémia elsődleges oka a szervezet vashiánya, kiváltó okként a szakemberek első helyen a nem megfelelő táplálkozási szokásokat nevezik meg.

8. Csökkenti a vérszegénység kialakulását a nőknél

A nők a havi menstruáció, illetve a terhesség és a szülés során jelentős mennyiségű vért veszítenek, ezért minden nő számára rendkívül fontos a hiányzó vas pótlása. A vasban gazdag étrend, illetve a vas tartalmú étrend-kiegészítők fogyasztása segíthet megelőzni a vashiányos állapotot, ezért minden nő számára ajánlott a fogyasztásuk.

9. Megszünteti a fáradtságot

A vashiány egyik legkorábbi tünete az állandó fáradtságérzés, amely a megfelelő vaspótlás következtében enyhülhet. A vas hiánya a korábban említett okok miatt nehezíti az izommozgásokat, illetve gátolja a sejtek oxigénellátását. Bár az állandó fáradtság érzése főleg a nők körében gyakori jelenség, azért a férfiaknak is érdemes odafigyelni az árulkodó jelekre, illetve szükség esetén a vaspótlásra.

10. Erősíti az immunrendszert

A vas kulcsszerepet játszik az immunrendszer erősítésében, az erős immunrendszer pedig könnyebben birkózik meg a különböző fertőzésekkel és betegségekkel. A megfelelő vasszint biztosítja a megfelelő vörösvérsejtképződést, ami pedig elengedhetetlen a sérült szövetek, szervek és sejtek oxigénellátáshoz. Vas nélkül nincs hemoglobin, hemoglobin nélkül pedig nincs oxigén.

11. Elősegíti az anyagcserét

A vas fontos szereplője az emberi szervezet energia-anyagcseréjének, amely nem más, mint az elfogyasztott élelmiszerből történő energiakinyerés, illetve a különböző testrészek között elosztás.

12. Javítja a koncentrációt

Alacsonyabb vasszint esetén az agy nem jut elegendő oxigénhez, ezért a vasban gazdag étrend, illetve a hiányzó vas mennyiségének pótlása hozzájárulhat az agy megfelelő oxigénszintjéhez, így a koncentráció, illetve a kognitív teljesítmény javításához.

Forrás:
https://www.organicfacts.net/health-benefits/minerals/health-benefits-of-iron.html

Shopping Cart