A vashiányról

A vashiányról - mi a vashiany

Az emberi szervezet egészséges működéséhez többek között vitaminokra, ásványi anyagokra és nyomelemekre is szükség van. Egyik legfontosabb nyomelem a VAS, melyet előállítani nem vagyunk képesek, így táplálkozásunk során kell bevinnünk szervezetünkbe.

Tudta?

A vashiány és vérszegénység kapcsolata

A vashiány és a vérszegénység nem feltétlenül jár együtt. Lehetünk úgy vashiányosak, hogy (még) nem alakult ki a vérszegénység. A vérszegénységet azonban a legtöbb esetben a vashiány okozza.

A vashiányról - vashiany es verszegenyseg kapcsolata
A vashiány és vérszegénység kapcsolata
Forrás: WHO - Iron Deficiency Anaemia, Concepts used in defining iron nutrition status 5. oldal

Mitől alakulhat ki vashiány?

Oka lehet a csökkent vasbevitel (pl. szigorú diéta), de sok esetben a vas felszívódási vagy raktározási alul működése állhat a háttérben.

A vas nélkülözhetetlen a vörösvértestek hemoglobinjának felépítésében, mely az oxigén szállítását végzi mind az agy, mind pedig a váz izomzat felé. Így csökkent oxigénellátás esetén sokkal fáradékonyabbak lehetünk, figyelem– és koncentrációzavar léphet fel és hajlam egyes betegségekre.

Mennyi vasra van szükségünk?

Átlagosan 10–15 mg-ra naponta, természetesen  ez nemenként, életkoronként és élethelyzettől  függően is változhat. Az aktív korban lévő nőknek, a várandósoknak és szoptatós anyukáknak,  tinédzsereknek több, míg a férfiaknak kevesebb vasra van szükségük.

A vashiány tünetei lehetnek:

  • fáradékonyság, kimerültség érzése
  • sápadt bőrszín
  • hajhullás
  • a körmök töredezettsége
  • csökkenő ellenállás a fertőzésekkel szemben

Kiegyensúlyozott táplálkozással sokat tehetünk azért, hogy elkerüljük ezt a hiányállapotot. Étkezzünk változatosan, fogyasszunk lehetőségeink szerint idénynek megfelelő, az adott földrajzi területen termő zöldséget és gyümölcsöt!

Bizonyított, hogy a vas az állati eredetű élelmiszerekből jobban szívódik fel, így javasolt rendszeresen sovány vörös húsok, belsőségek, ezek közül is a máj és tojás fogyasztása. Megtalálható a vas a hüvelyesekben, mint a lencse, a bab és a borsó, valamint az olajos magvakban: szezámmag, mák, dió, mogyoró és mandula.

Előnyös a gabonafélék, petrezselyemzöld és spenót fogyasztása is.

A vas pótlása javasolt orvosi, majd dietetikusi konzultáció után:

  • kimutatott vashiány esetén
  • várandósoknak, szoptatós édesanyáknak
  • aktív korban lévő nőknek
  • hosszan tartó, erős menstruáció esetén
  • egyoldalú, szigorú diétázásnál
  • műtét után, lábadozóknak
  • rendszeresen erős fizikai munkát végzőknek, sportolóknak

A vas hiánya miatt vérszegénység is kialakulhat. Anémiának, azaz vérszegénységnek nevezzük, amikor alacsony a vérben lévő hemoglobin szintje. A vérszegénység hátterében csökkent hemoglobin-termelődés, fokozott vörösvértest-pusztulás vagy folyamatos vérvesztés állhat.

A vérszegénység tünetei lehetnek:

  • sápadtság
  • emelkedett pulzusszám
  • gyakori fejfájás
  • légszomj
  • alvászavar
  • hajhullás

A vashiány egy egyszerű vérvétellel kimutatható. Hiány esetén a szakemberek vastartalmú gyógyszereket írnak fel, vagy jó minőségű étrend-kiegészítők szedését javasolják a változatos, vegyes étrend fenntartása mellett.

Ha úgy érzi, hogy indokolatlanul és állandóan fáradt, vagy a fent említett tünetekből esetleg több is jellemző Önre, ellenőriztesse vérképét és vasszintjét. A probléma orvosolható.

Éljen teljes életet! Érezze jól magát!