8 érv az articsóka fogyasztása mellett

Bár sokan zöldségként kezelik, az articsóka valójában a bogáncs egyik fajtája. Az emberek évszázadok óta fogyasztják értékes összetevői miatt. Íme 8 érv, amiért nekünk is érdemes beillesztenünk az étrendünkbe!

Az articsóka a mediterrán térségből származik, már az ókori görögök és rómaiak is termesztették, fogyasztották, sőt néhány esetben gyógynövényként is alkalmazták. Ma már nálunk is egyre népszerűbb. Nem csupán zöldségként, hanem egészségre gyakorolt pozitív élettani hatásai miatt is. Nézzük, hogy melyek ezek!

1. Az articsóka pozitív hatással lehet az emésztőrendszerre

Az articsóka nagyszerű rostforrás, amely segíthet megőrizni az emésztőrendszer egészségét azáltal, hogy elősegíti a jótékony bélbaktériumok szaporodását, enyhíti a székrekedést és a hasmenést, valamint csökkentheti bizonyos bélrendszeri daganatos megbetegedések kialakulásának kockázatát.

2. Az articsóka tele van értékes tápanyagokkal

Az articsóka alacsony zsírtartalmú, ugyanakkor gazdag rostokban, vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban. Különösen magas a folsavtartalma. C- és K-vitamin-tartalma miatt fontos ásványi anyagokat szállít a szervezetben (például magnéziumot, foszfort, káliumot és vasat).

Egy közepes méretű articsóka csaknem 7 gramm rostot tartalmaz, ami a napi referenciabevitel 23-28%-a. Mindemellett nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy ez a zöldség az egyik leggazdagabb antioxidáns forrás.

3. Az articsóka enyhítheti az irritábilis bél szindróma tüneteit

Az irritábilis bél szindróma (IBS) olyan állapot, amely hatással van az emésztőrendszerre, gyomorfájdalmat, görcsöket, hasmenést, puffadást és székrekedést okozhat.

Az articsóka többféleképpen enyhítheti a tüneteket. Bizonyos vegyületei görcsoldó tulajdonságokkal rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy segíthet csillapítani az IBS-re jellemző gyomorgörcsöket, egyensúlyban tartani a bélbaktériumokat, valamint csökkenteni a gyulladást. Bár a szakemberek a tapasztalatok alapján bizakodóak, de a pontos hatások ismeretéhez további vizsgálatokat tartanak szükségesnek.

4. Az articsóka segíthet egyensúlyban tartani a koleszterinszintet

Az articsókalevél-kivonat szakemberek szerint pozitív hatással lehet a koleszterinszintre. Egy több mint 700 ember bevonásával készült átfogó vizsgálat megállapította, hogy az articsókalevél-kivonat 5-13 héten keresztüli, naponta történő kiegészítése a teljes és az úgynevezett rossz koleszterinszint (LDL) csökkenéséhez vezetett.

Ezen felül megállapították azt is, hogy az articsóka-kivonat rendszeres fogyasztása növelheti a jó koleszterintszintet (HDL) azoknál a felnőtteknél, akik magas koleszterinszinttel élnek.

Hatása kettős, egyrészről ugyanis luteolin tartalma miatt megakadályozhatja a koleszterin képződését, másrészről pedig arra ösztönzi a szervezetet, hogy hatékonyabban dolgozza fel a koleszterint, alacsonyan tartva így a szervezet koleszterinszintjét.

5. Az articsóka segítheti a vérnyomás szabályozását

Egy 98, magas vérnyomásban szenvedő férfin elvégzett vizsgálat során a szakemberek úgy találták, hogy az articsóka-kivonat napi fogyasztása 12 héten keresztül átlagosan 2,76 Hgmm-rel csökkentette a szisztolés vérnyomást.

Mindezek mellett megállapították azt is, hogy az articsóka kiváló káliumforrás, amely szintén segíthet a vérnyomás szabályozásában.

6. Az articsóka javíthatja a máj egészségét

Az articsókalevél kivonata megvédheti a májat a károsodástól, illetve elősegítheti az új szövetek növekedését. Emellett növeli az epetermelést is, ami segít eltávolítani a káros méreganyagokat a májból. Például egy 90, nem alkoholos zsírmájbetegségben szenvedő ember részvételével végzett vizsgálat kimutatta, hogy napi 600 mg articsóka-kivonat fogyasztása két hónapon keresztül a májfunkció javulásához vezetett.

A szakemberek úgy vélik, hogy az articsókában található antioxidánsoknak köszönhető ez a pozitív hatás.

7. Az articsóka segíthet csökkenteni a vércukorszintet

Az articsóka és az articsókalevél kivonata segíthet csökkenteni a vércukorszintet. Egy 39 túlsúlyos felnőtt bevonásával végzett vizsgálat azt találta, hogy a vesebab és az articsóka kivonatának két hónapon keresztül történő napi fogyasztása csökkentette az éhgyomri vércukorszintet. Míg azoknál a túlsúlyos embereknél, akik nem kaptak ilyen típusú kiegészítést, az értékek nem változtak.

Bár a szakemberek a pontos hatás érdekében további vizsgálatokat tartanak szükségesnek, annyit már most is tudnak, hogy az articsóka kivonata lelassíthatja az alfa-glükozidáz enzim, vagyis a keményítőt glükózzá bontó enzim aktivitását. Így pedig potenciálisan befolyásolhatja a vércukorszintet.

8. Az articsókában található antioxidánsok segíthetnek megelőzni a daganatos betegségeket

Bár egyelőre csupán állatkísérletekből nyert adatok állnak rendelkezésre, a szakemberek úgy gondolják, hogy az articsókában található antioxidánsoknak szerepe lehet a daganatos betegségek megelőzésében. Az articsókában ugyanis megtalálható például a rutin, a kvercetin, a szilimarin és a galluszsav, amelyekkel kapcsolatban már végeztek állatkísérleteket, és az eredmények biztatóak.

Hogyan illeszthetjük be az articsókát az étrendünkbe?

Az articsóka rendkívül sokféleképpen felhasználható. Párolhatjuk, főzhetjük, grillezhetjük, süthetjük sütőben, de akár töltve vagy panírozva is elkészíthetjük.

Ha azonban tartunk tőle, esetleg nem szeretjük az ízét, akkor sem kell lemondanunk értékes hatásairól, mert ma már étrend-kiegészítő formájában is hozzájuthatunk az articsóka kivonathoz. Kényelmes és biztonságos megoldás például a Ga-lexír étrendkiegészítő fogyasztása, amely tartalmaz articsóka-kivonatot, de nem tartalmaz alkoholt és tartósítószereket. Elegendő naponta egy alkalommal 20-40 ml mennyiséget elfogyasztani ahhoz, a szükséges mennyiséget magunkhoz vegyük. Bővebb információ a termékről az alábbi képre kattintva olvasható!

A cikkben szereplő vizsgálatok forrása: https://www.healthline.com/nutrition/artichoke-benefits

Shopping Cart