Okozhat-e vérszegénységet a menstruáció?

Vajon jelenthet-e kockázatot, hogy túl erős a menstruáció? Egyáltalán mit jelent az, hogy erős menstruáció? Nézzük!

A vérszegénység lehet átmeneti vagy hosszú távú állapot, a tünetek erősségét a vérszegénység típusa és súlyossága befolyásolja. Ha vérszegénységben szenvedünk, akkor az azt jelenti, hogy nincs elegendő vörösvérsejt és hemoglobin ahhoz, hogy a szükséges oxigént a szervezet a szövetekhez és a szervekhez eljuttassa.

Szakemberek szerint a vérszegénységnek három fő oka lehet:

  • vérveszteség
  • a vörösvértestek elégtelen száma
  • a vörösvértestek pusztulásának magas aránya

A vérszegénység leggyakoribb típusa a vashiányos vérszegénység, amely akkor alakulhat ki, ha nincs elegendő vas a szervezetben. Ez az állapot gyakoribb a nők körében, a kialakulás kockázatát növeli a stressz, a terhesség, az alacsony vas-, B12-vitamin- és folsavtartalmú étrend, az esetleges felszívódási zavarok és a genetikai betegségek. Itt kell megemlítenünk, hogy a túl erős menstruáció is okozhat vashiányos állapotot.

Hogyan okozhat vérszegénységet a menstruáció?

A túl erős menstruáció abban az esetben okozhat problémát, ha a menstruáció során több vörösvérsejtet veszítünk, mint amennyit a szervezet elő tud állítani. Ez ugyanis csökkentheti a vas mennyiségét a szervezetben, aminek következtében a szervezet nehezebben tudja előállítani azt a hemoglobint, amely az oxigén szállításához szükséges.

A túl erős menstruáció jellemzői:

  • óránként van szükség a betét vagy a tampon cseréjére
  • órákon át egyaránt szükség van a tampon és a betét használatára is
  • éjszaka is fel kell kelni, hogy tampont vagy betétet cseréljünk
  • a menstruáció 7 napig vagy annál tovább tart
  • vérrögök figyelhetők meg a menstruáció során a betéten
  • nagyfokú fáradtságérzés a menstruáció során
  • korlátozva vagyunk a mindennapi tevékenységeink elvégzésében a menstruáció ideje alatt

Az erős menstruációból származó vérszegénység számos tényezőtől függhet, beleértve az étrendet és az általános egészségi állapotot is. Elegendő vas és egyéb tápanyagok bevitele az étrendben, esetleg étrend-kiegészítő fogyasztása segíthet megelőzni a vashiányos vérszegénységet.

Ha alacsony a vas- és hemoglobinszintünk, akkor olyan tüneteket tapasztalhatunk, mint:

  • fáradtság
  • gyengeség
  • légszomj
  • sápadt, sárgás bőr
  • szédülés, fejfájás

A vashiány további tüneteiről ebben a korábbi cikkünkben írtunk bővebben!

Mi okozhatja a bőséges menstruációt?

A túl erős menstruáció oka lehet a hormonegyensúly felborulása, különösen a progeszteron és az ösztrogén egyensúlyhiánya. Egyéb okok közé tartozik még a méh mióma, a polip, az endometriózis, az ovulációs probléma, a méhen belüli fogamzásgátló eszköz, illetve egyes gyógyszerek szedése.

Mindenképpen keressük fel háziorvosunkat, ha gyakran érezzük magunkat fáradtnak, gyengének, levertnek, sokszor szédülünk és fáj a fejünk, esetleg légszomjunk van a menstruáció alatt vagy után. Akkor is érdemes egy vérvizsgálatot kérni, ha úgy érezzük, hogy ezeken a nehéz napokon meg kell változtatnunk vagy korlátoznunk kell a mindennapi tevékenységeinket.

Van-e bármilyen kezelési mód az erős menstruáció okozta vérszegénység esetére?

Fontos, hogy a pontos diagnózist mindig a szakorvos állítsa fel. Ne kezdjünk bele önállóan semmilyen kúrába addig, amíg pontos képet nem kapunk az állapotunkról.

Enyhébb esetben a szakorvos étrend-kiegészítő fogyasztását, illetve vasban gazdag étrendet ajánlhat. Ha az étrend-kiegészítő mellett döntünk, mert úgy gondoljuk, hogy nem tudunk elegendő mennyiséget elfogyasztani ezekből a típusú ételekből, akkor választhatjuk a Kräuterblut szirupot, amely egy ízletes étrend-kiegészítő szerves kötésű vassal és B-vitaminokkal.

Szakemberek szerint az ideális az lenne, ha a hangsúlyt a megelőzésre helyeznénk, így elkerülhető lenne a vérszegénység kialakulása. Megelőzésképpen próbáljuk ki az alábbiakat:

  • rendszeresen fogyasszunk vastartalmú étrend-kiegészítőket, mint amilyen a Kräuterblut szirup
  • étrendünk legyen gazdag magas vastartalmú ételekben, mint például vörös hús, spenót, hüvelyesek, kagyló, pulyka és quinoa
  • fogyasszunk olyan ételeket, amelyek elősegítik a vas felszívódását – ilyenek a C-vitaminban gazdag ételek, mint például a kivi, a brokkoli, a kelbimbó, a citrom, az eper, a narancs és a kelkáposzta
  • korlátozzuk a kávé és a teafogyasztásunkat, mert ezek az italok gátolhatják a vas felszívódását

Vasban gazdag ételtípusokról, illetve a vashiány megelőzére irányuló táplálkozási ajánlásokról egy korábbi cikkünkben olvashat! A cikket ide kattintva érheti el!

Shopping Cart