Barion Pixel

Vaspótlás gluténmentes diéta esetén is!

vaspótlás gluténmentes diéta

A gluténérzékenység esetén kiemelten fontos a vaspótlás, ám ez korántsem olyan könnyű, mint gondolnánk. Cikkünkben olyan hasznos tanácsokat gyűjtöttünk össze, amelyek betartásával gluténérzékenyként is sokat tehetünk a hiányzó vas beviteléért.

Miért lehet gyakori a vashiány gluténérzékenység esetén?

Ma már jól ismert tény, hogy a gluténérzékenységben szenvedő gyermekek és felnőttek esetében gyakori lehet a vashiány, illetve a vashiányos vérszegénység. Ennek elsődleges oka, hogy a táplálkozás során bevitt vasnak a bélrendszer azon szakaszán kellene felszívódni, amelyet a glutén károsít. A nem megfelelő felszívódás következtében olyan tünetek tapasztalhatók, mint például:

  • fáradtság, fejfájás, szédülés
  • krónikus fertőzések gyakori kialakulása
  • fizikai gyengeség
  • gyakori megfázás
  • hideg kezek és lábak
  • sápadtság
  • koncentrálási- vagy akár tanulási nehézség

A vaspótlás fontosságának megértéséhez tisztában kell lennünk azzal, hogy a vasnak két formája van az élelmiszerekben. Az egyik az úgynevezett hem vas, ami állati eredetű, a másik pedig a nem hem vas, ami növényi eredetű. A hem vas jobban felszívódik, mint a nem hem vas, azonban mindkettő felszívódását elősegíthetik a magas C-vitamin tartalmú élelmiszerek. Ide tartoznak például a paprika, a citrusfélék, az eper, a málna, az áfonya, a paradicsom, a brokkoli, a kelbimbó, a karfiol, a káposzta és a zöld színű leveles zöldségek.

Miért fontos a vaspótlás?

A vas segíti az oxigén szállítását, ezért megfelelő szintje létfontosságú a szervezet egészséges működéséhez. Gluténérzékenység esetén az elfogyasztott glutén gyulladást okozhat a vékonybélben, ott, ahol a vasnak is fel kell szívódnia. Emiatt különösen fontos, hogy akinél megállapítják a gluténérzékenységet, szigorúan tartsa be a gluténmentes diétát, mert csak így érheti el a vékonybél gyógyulását és a vas megfelelő felszívódását.

Melyek a vasban gazdag gluténmentes ételek?

Szerencsére gluténérzékenyként sem kell lemondani a változatos étrendről, hiszen számos vasban gazdag étel közül választhatunk. Kiváló gluténmentes vasforrás lehet például:

  • tojás
  • hal
  • baromfi és vörös hús
  • kagyló, osztriga, szardínia
  • burgonya
  • bab, lencse
  • zöld leveles zöldségek
  • aszalt sárgabarack, mazsola és szilva
  • diófélék
  • sárgarépa

Ne feledkezzünk meg a korábban már említett C-vitaminforrásokról sem, hiszen a C-vitamin jelentős mértékben támogatja a vas felszívódását a szervezetben.

Milyen egyéb módon pótolhatjuk még a hiányzó vasat?

Gyakran előfordul, hogy az étkezéseink során nem tudunk megfelelő mennyiségű vasban gazdag ételt fogyasztani. Vagy azért, mert nem jutunk hozzá ilyen típusú alapanyagokhoz, vagy azért, mert nem szeretjük őket. Gyerekek esetében különösen nehéz, hiszen gyakori, hogy ők nem szívesen esznek például halat vagy zöldségféléket.

Ilyen esetekben nyújthatnak segítséget számunkra a vastartalmú étrend-kiegészítők. Gluténérzékenység esetén azonban egyáltalán nem mindegy, hogy milyen összetevőjű terméket választunk, mert ha az adott készítmény glutént is tartalmaz, akkor sajnos többet ártunk, mint gondolnánk. Nem csak a gyulladás mértéke növekedhet, de szinte garantált, hogy a vas sem szívódik fel megfelelően.

Éppen ezért nagyon jó hír a gluténérzékenyeknek, hogy már elérhető a Floradix Floravital szirup, amely teljesen gluténmentes. Sőt, nem csak hogy gluténmentes, hanem emellett még élesztő-, méz- és laktózmentes is, valamint tökéletesen beilleszthető a vegánok és a vegetáriánusok étrendjébe egyaránt.

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy a Floradix Floravital vastartalmú étrend-kiegészítő szirup nem csak vasat, hanem B1-, B2-, B6-, B12-vitamint is tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a vörösvértest- és hemoglobin képződéshez, sőt még C-vitamint is van benne, ami viszont a felszívódást segíti. Mindemellett kellemes íze és folyékony állaga könnyebbé teszi a rendszeres fogyasztást.

A Floradix Floravital étrend-kiegészítő szirup fogyasztása ajánlott:

  • nőknek, beleértve a várandós- és szoptató anyákat,
  • gyermekeknek,
  • serdülőkorúaknak,
  • idősebbeknek,
  • betegségből lábadozóknak,
  • vegán és vegetáriánus étrendek követőknek,
  • glutén- és laktózérzékenyeknek, illetve
  • mindenkinek, aki aktív életet él.

Shopping Cart